De nofollow regel van Google, hoe werkt dit nou precies?

De nofollow regel van Google, hoe werkt dit nou precies?

De laatste tijd wordt er veel gesproken over nofollow links. De nofollow regel van Google wordt veel gebruikt door bloggers. Maar er zijn ook veel bloggers die nog niet precies weten wat het nou inhoudt. De een denkt dat je een boete kan krijgen als je dofollow links gebruikt bij commerciële links en de andere zegt dat je gerust dofollow links mag gebruiken bij commerciële links zonder dat je in de problemen kunt raken. Beide zijn niet waar en vandaag vertel ik wat nu precies de regel is van Google. En laat ik ook linkjes en filmpjes zien van Google zelf waar het extra goed beschreven en verteld wordt.

Houd je aan de Reclamecode Social Media!

Als je een webmaster of blogger bent, dan zal je op de hoogte moeten zijn van Reclamecode Social Media. Het is altijd verplicht om in een artikel neer te zetten dat je een product hebt ontvangen of dat een artikel een gesponsord artikel is of dat er een samenwerking is geweest. Dit is een gedragscode en je zal je hier echt aan moeten houden!

Google is NIET de wet, maar je kan wel in de problemen komen

Naast de Reclamecode Social Media heb je ook een regel van Google, namelijk de Nofollow methode. Echter is dit niet de wet en ook niet verplicht! Wel kan jij en jouw blog/website in de problemen komen zodra Google erachter komt dat je geen Nofollow links op de juiste manier gebruikt. Het is dus echt aan jou zelf of je het wilt gebruiken of niet.

Nofollow links geven aan zoekmachines door dat ze de links op een bepaalde pagina niet moeten volgen. Een voorbeeld van zo’n nofollow link is als volgt:


<a href="test.php" rel="nofollow">Test</a>

Hiermee geef je aan robots door dat deze link niet gecrawled hoeft te worden door de zoekmachines. Google volgt de link in principe dan niet. Google verzendt geen Pagerank of ankertekst over deze link. De link wordt verwijderd uit hun overzichtsgrafiek van het web. De webpagina (waar je naar toe linkt) kan echter nog steeds worden weergegeven in hun index als bijvoorbeeld andere websites een link hier naar toe hebben geplaatst zonder nofollow (een dofollow dus), of als de URL’s naar Google worden verzonden in een sitemap.

Google heeft namelijk een eigen beleid voor nofollow. Een voorbeeld die voor bloggers en bedrijven van toepassing zijn namelijk betaalde links. De positie van een bepaalde website in de zoekresultaten van Google is eigenlijk deels gebaseerd op een analyse van websites die een link naar deze site hebben geplaatst. Echter kan het zijn dat mensen betalen voor links of voor berichten die links bevatten. Of verzenden bijvoorbeeld een ‘gratis’ product in ruil voor een review en een link naar een site. Een ander voorbeeld zijn advertorials of native advertenties waarbij een betaling wordt ontvangen voor artikelen die links bevatten die de PageRank doorgeven.

Een nofollow link zal gebruikt moeten worden om te voorkomen dat betaalde links de zoekresultaten beïnvloeden. Deze links worden namelijk beschouwd als onderdeel van een linkuitwisselingsprogramma en zijn in strijd met de Richtlijnen voor webmasters van Google. Dus ook als je iets gaat reviewen voor een bedrijf en je krijgt er geen extra geld voor, dan nog is dit een schending van de richtlijnen voor webmasters en zal je nofollow moeten gebruiken.

Door het gebruik maken van een nofollow link zal Google de links niet gaan volgen/crawlen en dus wordt de Pagerank en / of de positie van de site niet gemanipuleerd! Hiermee voorkom je dus dat jouw blog in de problemen komt.

Hieronder een aantal filmpjes over betaalde links van Google Webmasters:

Wil je alle voorbeelden zien en meer informatie lezen over deze richtlijnen, dan kan dat hier:
Linkuitwisselingsprogramma’s.

Het MOET NIET, maar het is WEL VERSTANDIG om je aan de regels van Google te houden

Zoals ik ook al eerder zei, Google is niet de wet. Een nofollow moet niet, maar het is wel echt verstandig om het te gebruiken op jouw blog. Hieronder heb ik nog een aantal filmpjes geplaatst van Google Webmasters waarin ze uitleggen dat ze actie ondernemen als ze erachter komen dat een website dofollow gebruikt in plaats van nofollow bij commerciële links.

Bedrijven zeggen dat ze niks aan een artikel hebben met links met nofollow. Wat nu?

Deze bedrijven willen graag hoger in Google komen met hun website en een hogere Pagerank krijgen. Oftewel ze willen dit gaan manipuleren en belonen jou als blogger met een vergoeding of een gratis product. Echter is dit dus een schending van de richtlijnen van Google en moet je dus nofollow gebruiken.

En natuurlijk is het te begrijpen van bedrijven dat ze hoger in Google willen komen. Echter moeten bedrijven niet alleen gaan focussen op zoekmachines. Er zijn zoveel manieren om meer bezoekers te krijgen dan alleen zoekmachines. Als mensen echt geïnteresseerd zijn in het artikel, dus ook in het bedrijf, dan klikken ze echt wel op een link. Ik zelf zorg er altijd voor dat mijn artikelen goede SEO krijgen en dat het artikel zelf goed in Google staat, maar ook dat het artikel goed gepromoot wordt via social media. Denk bijvoorbeeld aan Twitter, Bloglovin en vooral Pinterest. Dit zijn de bronnen waar ik veel verkeer vandaan haal. Overtuig bedrijven dat het niet alleen om zoekmachines gaat. Directe verkeer vanuit andere websites en social media is ook zeer belangrijk. Hieronder heb ik nog een filmpje geplaatst van Google Webmasters die dit ook zeer goed uitgelegd.

Maar een bedrijf of bloggersnetwerk zegt dat zij juist de penalty krijgen en niet ik. Of ze zeggen dat je gerust dofollow links mag gebruiken zonder dat je in de problemen komt. Of ze zeggen dat ze contact hebben opgenomen met Google en dat zij geen problemen hebben hun manier van werken.

Wie vertrouw je eerder? Een bedrijf of een bloggersnetwerk die het liefst dofollow links gebruiken zodat ze hoger in Google komen te staan en/of juist er betaald voor krijgen omervoor te zorgen dat hun klant hoger in Google komt te staan? Of toch Google zelf waar het duidelijk beschreven staat dat webmasters nofollow moeten gebruiken en waar het ook uitgelegd wordt in alle bovenstaande filmpjes?

Wil je een website (bedrijf, bloggersnetwerk etc) melden die tegen de regels in gaat? Dan kan dat hier: Google Webmaster Tools Paid Links.

Houd jij je aan de nofollow regel van Google? Waarom wel of waarom niet?

De nofollow regel van Google, hoe werkt dit nou precies?
Xxx Miss Sentinelli

Volg mij via Bloglovin, Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn en YouTube.

Delen: