Het papierwerk op orde krijgen
Thuis hebben wij een grote ladekast van IKEA waar we in één lade al het papierwerk hebben liggen. Zoals papierwerk van de belastingdienst, van het werk en verzekeringen. Maar ook papierwerk wat we nog moeten regelen, zoals rekeningen en paspoorten aanvragen. Op bovenstaande foto zie je dan de chaos die is ontstaan in onze lade. Het is onoverzichtelijk en als we iets zoeken, moeten we de hele stapel langs om het te kunnen vinden. Ik wilde graag weer het papierwerk op orde krijgen. Dus besloot ik om dit aan te gaan pakken. Hoe ik dit heb gedaan, vertel ik in dit artikel.
Papierwerk uitzoeken en onnodige papierwerk wegdoen
Als eerste heb ik al het papierwerk compleet uitgezocht. Het meeste papierwerk moet je 5 jaar bewaren. Maar ook papier dat je 7 jaar moet bewaren, bijvoorbeeld voor de belastingdienst. Het is dan ook best veel papierwerk wat je moet bewaren. Het papierwerk dat ouder was dan 5 of 7 jaar of dat niet zo lang meer bewaard hoefde te worden en ook niet meer nodig was, heb ik gelijk weggedaan.
Daarna heb ik alles gecategoriseerd. Welk papierwerk hoort bij wat en zo ontstonden er verschillende stapels. Ook heb ik het papierwerk op volgorde van datum geplaatst, zodat niet bijvoorbeeld het jaar 2015 bovenop ligt en 2018 onderop. Elke stap kreeg dus een eigen categorie, zodat het straks ook overzichtelijk is.
Tabbladen gebruiken
Het papierwerk wilde ik nog wel in de lade van de kast kwijt, maar wel dat het overzichtelijk is. Ik besloot dan ook om een aantal Hema tabbladen hiervoor te gebruiken. Per categorie die ik had gemaakt, gebruikte ik een tabblad en heb ik daarop de categorie geschreven.
Papierwerk overzichtelijk
Nu was het tijd om het papierwerk weer terug in de lade te stoppen met de juiste tabbladen. De meest gebruikte categorieën heb ik dan ook bovenop geplaatst, zodat je er gemakkelijk en snel bij kunt. Je ziet nu in één oogopslag waar iets ligt, het is hierdoor een stuk overzichtelijker. Zodra ik nu iets zoek, weet ik gelijk waar ik in de stapel moet zijn en kan ik gemakkelijk en snel iets vinden.
Eindresultaat
Dit is het eindresultaat van onze lade. Je ziet ook dat we nu veel meer ruimte hebben en dat het een stuk overzichtelijker is. Aan de rechterkant hebben we nog een stapel met boekjes liggen voor bijvoorbeeld Thomas. Deze stapel is voor mij al overzichtelijk genoeg. Ik ben zeer blij met deze oplossing, want het scheelt gewoon enorm veel tijd en frustratie.
Nu ben ik zeer benieuwd hoe jij jouw papierwerk op orde krijgt. En hoe vaak ga jij jouw papierwerk helemaal herorganiseren? Mocht je nog tips hebben, deel het graag in de reacties!
Dit artikel bevat een affiliatie link. Zie disclaimer voor meer informatie.
Xxx Miss SentinelliVolg mij via Bloglovin, Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn en YouTube.
1 Vind jij dit artikel leuk? Klik dan op het hartje :).
Heel overzichtelijk.
Makkelijk te lezen.
Hoe houd je dit in de lade gestapeld zonder dat de boel wegschuift?
Ik ben redelijk georganiseerd op dezelfde manier maar in een ordner. Daarnaast nog 4 insteekmapjes gelabeld met opruimen/lopende zaken/te doen en uitgaans tips-aanbiedingen etc.
Werkt best goed.
Goed bezig! Ja blijft goed zitten, verschuift totaal niet hehe. Misschien omdat er veel papierwerk ligt. En goede tips! Thnx!
Goed idee 👌
Zeer overzichtelijk….