Yoga startersguide


Yoga startersguide

Een tijdje geleden schreef ik een artikel dat mijn vriendinnetje en ik zijn begonnen met yoga. Inmiddels hebben we al behoorlijk veel aan yoga gedaan. We hebben verschillende yoga DVD’s gehad. Natuurlijk in het begin veel beginners oefeningen en later alleen maar oefeningen voor gevorderden. Elke week komen we bij elkaar om deze yoga oefeningen uit te voeren. En het is echt heerlijk!! Maar wat is yoga nou precies? Wat doet het voor je? En hoe kan je nu precies beginnen met yoga? Vandaag heb ik antwoorden op deze vragen voor jullie!

De letterlijke betekenis van yoga is ‘juk’ in het Sanskriet. Een juk verbindt twee delen met elkaar, in het geval van yoga gaat het om de verbinding tussen lichaam en geest. Maar hoe verbind je die twee met elkaar en wat betekent dit in werkelijkheid voor jou? Net zoals vele andere dingen in het leven, gaat het om balans. Bij B.K.S. Iyengar, een grote bekende in de yoga wereld en grondlegger van de yogastijl Iyengar Yoga, draait alles om symmetrie, evenwicht en balans.

Ben je op zoek naar een gezonde balans in je leven? Dan is yoga jouw uitkomst. Ik vond het zelf echt zeer belangrijk. Ik heb best een druk leven. Ik werk fulltime, moet meer dan 2 uur per dag reizen. Mijn verloofde en ik gaan trouwen aanstaande vrijdag, dus daar gaat ook veel tijd inzitten. Natuurlijk heb ik ook nog mijn blog en een sociaal leven. Stress, drukte etc. zorgt ervoor dat mijn lichaam Yoga heeft. Ik heb die balans nodig en meer rust in mijn lichaam.

Je kan natuurijk yoga thuis oefenen, maar je kan ook lessen volgen. Door meerdere malen per week een yoga sessie bij te wonen, krijg je grip op zowel je mentale als lichamelijke welzijn en kun je zelf bepalen waar voor jou de balans ligt zodat je een gelukkig leven kunt leiden! Dankzij de asana’s die je uitvoert gaan alle belangrijke onderdelen van je lichaam, van bloedvaten tot zenuwstelsel, beter functioneren waardoor je lichaam simpelweg meer prestatie kan leveren. Als beloning krijg je behalve de mogelijkheid om beter te presteren rust, een goed humeur en soepelheid terug. Echt heerlijk! Maar waar te beginnen en hoe vol te houden? Hieronder staan een aantal stappen weergegeven:

Stap 1: Wat is je doel?
Bij belangrijke dingen in het leven, is het belangrijk om een doel te stellen zodat je weet of je goed op weg bent en achteraf kunt meten of je bereikt hebt wat je wilde bereiken. Kies een doel dat helemaal bij jou past, je hoeft het jezelf niet moeilijk te maken! Als je je doel eenmaal hebt opgesteld, geef je er meer gevoel aan mee. Maak je eigen moodboard of vision board die helemaal aansluit op jouw gestelde doel zodat je nóg gemotiveerder raakt om je doel te behalen. Dit kun je doen op papier zoals ik dat heb gedaan met mijn Vision Board, maar je kan dit ook op Pinterest doen.

Stap 2: De eerste kennismaking
Een hoofddoel kun je meestal niet in één in keer halen en kun je daardoor het beste opdelen in meerdere microdoelen zodat je geregeld een persoonlijk succesje kunt vieren. Dat houdt de motivatie hoog en zo weet je precies hoe ver je vordert richting je einddoel. Stel als microdoel om op een professionele manier kennis te maken met yoga. Thuis beginnen aan de hand van een Youtube kanaal of DVD zou je kunnen doen zoals wij dat ook hebben gedaan. Maar ik denk dat je uiteindelijk het beste resultaat haalt als de eerste touch met yoga onder begeleiding van een professional plaatsvindt. Yoga wordt steeds populairder, een leuke yogales heb je eigenlijk dus zo gevonden. Schrijf je in bij zo’n yogales en volg een aantal lessen in de yogastudio of op de sportschool. Wees ook niet bang om al je vragen te stellen aan een yogaleraar of –lerares, hij of zij helpt je echt graag op weg! Zorg dat je genoeg te weten komt over de basis zodat je zelf weer een stapje verder kunt zetten.

Stap 3. Voorbereiden
Weet je zeker dat je niets anders meer wilt dan yoga? Dan wordt het tijd voor een eigen yoga mat waarmee je je eigen practice kunt opbouwen. Er is niets belangrijker dan je practice uitvoeren op een geschikte ondergrond. Als je weinig tot geen ervaring hebt met yoga, kun je het beste kiezen voor een sticky yogamat. Naar verloop van tijd kun je deze vervangen voor een niet-sticky mat als je verschillende practices onder de knie hebt. Leg je mat neer op een plek die voor jou prettig is en zorg dat je voldoende bewegingsruimte hebt om al je oefeningen haarfijn uit te kunnen voeren. Ook de tijd waarop je je practice uitvoert is belangrijk, kies een tijd die bij jou past. Wil je de dag energiek beginnen en sta je gemakkelijk vroeg op, kies dan voor de ochtend. Wil je liever aan het einde van de dag de opgebouwde druk lozen, kies dan voor het einde van de dag. Waar jij je het beste bij voelt.

Stap 4. Opbouwen
Ook al ben je enorm fanatiek en ben je niet stoppen, pas op dat je niet direct begint met twee uur per dag oefenen maar bouw je sessies rustig uit. Maak de basis eerst zo goed mogelijk eigen en begin bijvoorbeeld iedere dag met een sessie van 10 minuten. Op Youtube kun je verschillende sessies als voorbeeld volgen op bijvoorbeeld het kanaal van Kino. Als je de smaak te pakken hebt en sessies bevallen, voeg je geleidelijk meer oefeningen toe aan je practice zodat deze langer gaat duren. Op de DVD die wij hebben gehad, zijn de sessies ook best kort. Van 10 minuten, maar ook 20 minuten. Je kan dus zelf bepalen hoe lang je erover wilt doen.

Stap 5. Go pro!
Via internet kom je een heel eind met het opbouwen van een professionele practice. Behalve de kanaal van Kino, vind je op Youtube het kanaal van Ekhart en nog vele andere pro’s terug waarmee je jouw practice op je eigen tempo kunt uitbreiden. De instructies zijn duidelijk en professioneel waardoor je snel kunt leren. Ook via je smartphone kun je tal van superleuke sessies volgen via apps als Pocket Yoga, Yogify, Yoga Stretch en Daily Yoga. Wat wordt jouw ultieme uitdaging?

Stap 6. Onderhoud je lichaam
Het begon allemaal met het bereiken van de totale balans. Je yoga practice helpt je om dit te bereiken maar je dient je lichaam met liefde te verzorgen. Een belangrijk onderdeel is voeding waarmee je je lichaam van binnenuit in balans krijgt en je practice nog makkelijker uitvoert. Vanuit een sterk en energiek lichaam ben je klaar om dagelijks het beste uit jezelf naar boven te halen.

Schrap ongezonde voeding zoals geraffineerde suiker, verzadigde vetten, grote hoeveelheden vlees, snelle koolhydraten en E-nummers uit je dagelijkse voeding en maak plaats voor mineraal- en vitaminerijke voeding zoals verse groenten, fruit, vis, noten, zaden en hele granen. Op mijn vision board heb ik ook als doel opgesteld om gezonder te gaan leven en te eten. Dit is zeer belangrijk voor mij!

Een belangrijk mineraal voor ons lichaam is magnesium. Het zorgt voor rust in je lichaam en geest en sluit daardoor perfect aan bij je yoga lifestyle! Het mineraal staat ook wel bekend als anti-stress mineraal omdat het een natuurlijke spierontspanner is en kan helpen bij het herstellen van spierpijn maar ook bij menstruatieklachten. Een product dat bomvol met magnesium zit, is rauwe cacaopoeder. Cacaopoeder bestaat uit 100% rauwe en vermalen cacaobonen en is extreem gezond. Wil je meteen aan de slag? Hieronder vind je een heerlijk ontbijtrecept waarmee je de dag goed begint:

Choco morning power
✓ 150 ml plantaardige melk (amandel, kokos, rijst)
✓ 4 eetlepels havermout
✓ ½ eetlepel rauwe honing
✓ 1 banaan
✓ 2 theelepels rauwe cacaopoeder
✓ 2 eetlepels chiazaad
✓ 1 handje blauwe bessen of ander zoet fruit

Bereiding:
Giet de plantaardige melk in je blender en voeg vervolgens 4 eetlepels havermout en de honing toe. Voeg de rauwe cacaopoeder en de banaan toe en mix alles tot een glad geheel. Giet je resultaat in een weckpot of voorraadpot en voeg als laatste de chiazaden toe. Roer goed en laat een nacht in de koelkast staan.

De volgende ochtend is je ontbijtje binnen no time klaar. Voeg vers fruit naar hartenlust toe en geniet van een gezonde kickstart!

Ik hoop dat jullie wat aan dit artikel hebben gehad. Yoga is een groot onderdeel van ons leven geworden. We kunnen eigenlijk niet meer zonder yoga!

Heb jij wel eens yoga oefeningen gedaan? En wat vind jij van Yoga?

Dit artikel bevat een affiliatie link. Zie disclaimer voor meer informatie.

Xxx Miss Sentinelli

Volg mij via Bloglovin, Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn en YouTube.

3 thoughts on “Yoga startersguide

  1. Doe zelf aan hot yoga en het is absoluut een verrijking! De enige momenten in de week dat mijn hoofd volledig leeggeraakt 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge