#RealJob – Samenwerkingen met bedrijven


#RealJob - Samenwerkingen met bedrijven

Van de week zag ik via Twitter dat er weer een blogger (Sheling Kamkes) een mail kreeg van een bedrijf dat het bedrijf liever samenwerkingen aan gaat met bloggers die het “vrijwillig” of gratis doen. Ik kan best boos worden dat bedrijven nog steeds gratis reclame willen op blogs. Gelukkig heeft deze blogger/vlogger ook een filmpje gemaakt (helaas heeft ze haar filmpje op privé gezet) en de hashtag “#RealJob” in het leven geroepen. Ook ik heb verschillende minder leuke ervaringen met bedrijven gehad die ik vandaag ook graag met jullie wil delen.

Inmiddels blog ik alweer bijna 5 jaar (augustus) en ik doe dit met veel plezier. Ik blog graag over de onderwerpen die mij interesseren, maar ook over persoonlijke items. Ik vind het zeer leuk om te zien dat ik anderen inspireer en mijn ervaringen kan delen met anderen. Ik review graag producten, maar ook deel ik mijn fotografie, vind ik het zeer leuk om DIY projecten uit te voeren en meer!

Ik koop vaak zelf producten, dit kunnen beauty producten zijn, gadgets, boeken, games en meer! Maar zo nu en dan ontvang ik ook producten van bedrijven om te mogen reviewen of om te promoten. Als ik een product zomaar krijg, dan kan ik altijd beslissen of ik hier een review over schrijf (als er geen contact is geweest met het merk). Maar er zijn ook afspraken met bedrijven hierover over het reviewen en promoten van producten.

Ik vind het namelijk altijd zeer leuk als een bedrijf wilt samenwerken met mij om bijvoorbeeld een product te reviewen, te promoten, een over een webshop te schrijven, een winactie te organiseren of iets anders. De bedrijven hebben mijn blog gevonden en zijn hier dan enthousiast over en willen een samenwerking aangaan. Super leuk natuurlijk en het contact is dan ook vaak zeer fijn. Deze bedrijven zijn echte toppers!

Echter zijn er ook bedrijven waarmee ik minder leuk contact heb gehad. Deze bedrijven willen namelijk voor bijna niets of helemal niets een artikel op mijn blog hebben. Ik krijg dan een mail van een bedrijf dat ze graag een samenwerking aan willen gaan. Ik geef dan netjes een mail terug met hoe ik te werk ga en wat allemaal mogelijk is op mijn blog. Helaas krijg ik dan vaak mails terug dat hun budget erg weinig is, of dat ze helemaal niet willen betalen of juist dat ze linkruils willen.

Hieronder heb ik een selectie gemaakt van stukjes uit mails die ik ontvangen heb. Ik heb de namen van de personen en bedrijven eruit gelaten.

“Het enige dat ik kan bieden is een waardebon van 50 euro van de ——- voor 2 do follow linkjes.”

“Op dit moment hebben we een actie lopen waarbij alle publishers in het gouden segment meedraaien. Dat betekend dat jij kan profiteren van een commissie van 15% per verkocht product (wat normaal 8% is)! Daarnaast is de gemiddelde waarde per product op de webshop best hoog, dus meer commissie! Zou jij bijvoorbeeld een blog kunnen schrijven over één van onze producten, wekelijks een blog kunnen schrijven, een banner op je blog plaatsen of een tekstlink? Het is allemaal mogelijk!”

“Bedankt voor je reactie. Voor ons is de linkwaarde belangrijk i.v.m. onze Google reputatie. Hiervoor hebben wij wel een follow linkje doen. Kunnen jullie hier een uitzondering in maken? ”

“Bedankt voor je mailtje en gaaf dat je enthousiast! Helaas kunnen wij echter alleen de samenwerking aangaan als de linkjes dofollow zijn. Mocht je van gedachten veranderen, dan hoor ik het graag.”

“Wij zijn op zoek naar bloggers die een onafhankelijk review willen schrijven en zodra wij betalen voor een artikel wordt deze onafhankelijke mening mogelijk beïnvloed. Daarbij geeft mijn baas hiervoor geen budget vrij.
Jammer, ik vond je website erg leuk. Mocht je toch nog een samenwerking willen starten dan hoor ik het graag!”

“Wellicht is het een interessant idee om een samenwerking aan te gaan, in de vorm van een linkruil. Aangezien sentinelli.nl te maken heeft met de bovenstaande onderwerpen, zou ik u graag een voorstel willen doen. Ik zou uw website kunnen plaatsen op relevante pagina’s als: (diverse websites)”

“Het mag gaan om een natuurlijke verwijzing, bijvoorbeeld met een anchor tekst zoals “hier”. Wellicht is dit mogelijk zonder te vermelden dat het een advertorial betreft?”

“Je hebt mooie producten uitgekozen. Loop tegen 1 dingetje aan: voor een review kan ik normaal gesproken max €30,- bieden.”

“Helaas mag ik niet buiten de €40 gaan.
En in dit geval is het of een —– t.w.v. €40 euro of —– betaald €40 voor een post.”

“Voor onze relatie met bloggers werken we altijd op een soort van ‘vrijwillige basis’ waarbij blogsters gratis sommige producten mogen reviewen en vice versa. Ik vrees dat jouw formule hier niet in gaat passen.”

En geloof me dit is nog lang niet alles wat ik heb ontvangen, maar een kleine selectie. Ik heb de laatste tijd veel samenwerkingen af moeten slaan door situaties als hierboven. Ook van grote bedrijven waarvan je zou denken dat ze wel een budget hebben voor een artikel, maar helaas.

Ook willen bedrijven vaak niet dat je erbij vermeld dat het gaat om een samenwerking of sponsoring. Dat vind ik persoonlijk echt niet kunnen. Sinds 2014 is de nieuwe Reclamecode Social Media van toepassingen en het is verplicht om dit erbij te vermelden. Dat je producten hebt ontvangen of dat je betaald krijgt of dat het een samenwerkingen is. Ik sla deze samenwerkingen dan ook echt af, zodra zij willen dat er geen vermelding bij komt te staan. Ik ga geen wet verbreken!

Ook als je vermeld dat je nofollow links gebruikt in je artikel, dan vinden bedrijven dit niet leuk. Jammer, maar ik ga geen artikelen meer plaatsen met dofollow links als het gaat om samenwerkingen en affiliatie links. Vroeger wist ik niet anders, maar sinds een behoorlijke tijd doe ik niet anders meer. Dit zijn de regels van Google en ook die ga ik niet verbreken als een bedrijf hierom vraagt. Dan maar geen samenwerking. Een blogger kan hierdoor namelijk echt in de problemen komen en dat is natuurlijk niet de bedoeling! Meer informatie over nofollow links kan je hier lezen: Nofollow regels van Google.

Mijn blog krijgt maandelijks veel unieke bezoekers, ik stop er veel tijd en energie in om een artikel te maken en om mijn blog te onderhouden. Hier mag best wel wat tegenover staan, dan alleen maar een waardebonnetje van weinig waarde of een linkruil of iets dergelijks. Ik heb een fulltime baan en daarnaast werk ik keihard aan mijn blog in de overige tijd die ik heb. Het bloggen is een grote hobby voor mij, maar eigenlijk ook een #RealJob, omdat ik er echt serieus voor ga en hier veel tijd en energie in steek.

Een artikel op een blog uit een samenwerking is reclame voor het bedrijf. Voor reclame moet betaald worden. Ga maar eens naar de krant toe en vraag of je artikel geplaatst mag worden in de krant voor maar 30 Euro! Dat doen bedrijven toch ook niet? Waarom dan wel bij bloggers? Er zijn ook bloggers die van hun hobby een baan hebben gemaakt en die kunnen echt niet leven van die 30 Euro hoor.

Helaas merk ik wel dat er bloggers zijn die er wel mee akkoord gaan die ook aardig wat volgers hebben en al een tijdje meedraaien in het blogwereldje. En dat vind ik jammer om te zien. Bloggers hoeven echt niet akkoord te gaan met zulke samenwerkingen. Je werkt keihard voor een artikel, maar je krijgt amper betaald. Dat wil je toch niet? Je stopt er ook tijd en energie in en je blog is veel meer waard dan dat! Neem eens een kijkje op LissanneLeeft.nl, zij heeft een artikel hierover geschreven en een formule waarmee je kan berekenen wat je kan vragen voor een advertorial.

Bekijk eens je statistieken en bereken hoeveel tijd je wel niet besteed aan een artikel. Ik hoop dat bloggers ook gaan inzien dat ze meer kunnen vragen voor een artikel. Natuurlijk beginnende bloggers kunnen nog niet veel vragen, maar kijk eens goed wat jouw blog waard is en wat jouw tijd waard is. De formule begint al bij 50 Euro per advertorial en daarbij 10 Euro per 1000 unieke bezoekers. Dus je kan al best wel wat vragen. Blijf daarom ook niet hangen op zulke deals zodra jouw blog ook aardig gegroeid is.

En daarnaast hoop ik ook dat bedrijven inzien dat wij niet zomaar iets gratis of voor bijna niets een artikel plaatsen op onze blogs. Het is en blijft reclame voor het bedrijf en jij als bloggers doet er veel werk voor!

Ik wil wel eens weten van bedrijven waarom zij dit zo doen. Wat bereiken jullie hiermee? Waarom willen jullie niet erkennen dat bloggers een groot bereik hebben en dat het gewoon reclame is voor jullie als bedrijf?

#RealJob – Samenwerkingen met bedrijven

En hoe denken jullie als blogger/vlogger hierover? Heb jij zelf ook wel eens zulke mails gehad? Plaats hieronder jouw reactie, of doe ook mee met #RealJob en schrijf ook een artikel op jouw blog of plaats ook een filmpje!

Xxx Miss Sentinelli

Volg mij via Bloglovin, Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn en YouTube.

Delen: