Mediakit maken + gratis mediakit template

Samenwerkingen met bedrijven vind ik ontzettend leuk! Ik vind het dan zeer belangrijk dat bedrijven goede informatie over mij en mijn blog krijgen voordat we een samenwerking aangaan. Tegenwoordig stuur ik daarom ook altijd in de bijlage een mediakit mee wanneer een bedrijf mij benadert voor een samenwerking. Vandaag vertel ik hoe je een mediakit kunt maken en heb ik ook voor jullie een gratis mediakit template!
Wat is een mediakit?
Een mediakit is een document dat informatie geeft over jou en jouw blog. Zodra een bedrijf geïnteresseerd is in een samenwerking, dan kan je jouw mediakit meesturen. Zorg ervoor dat jouw mediakit altijd actuele informatie bevat, zodat de statistieken en de prijzen altijd kloppen.
Wat staat er allemaal in een mediakit?
In een mediakit laat je zien wie jij bent, waar je over blogt, wie jouw doelgroep is en wat je allemaal te bieden hebt qua samenwerkingen. Er zijn verschillende elementen die je kwijt kunt in een mediakit. Een aantal belangrijke elementen zijn onder andere:
Over jou
Allereerst vertel je iets over jezelf. Wie ben jij, hoe oud ben je en laat ook een foto van jezelf zien.
Over jouw blog
Vertel daarna iets over jouw blog. Hoe heet jouw blog, wat is de URL, waar schrijf je over (eventuele niche?) en wat is jouw doelgroep. Plaats bijvoorbeeld ook foto’s en/of afbeeldingen die met jouw blog te maken hebben. Zoals ik hierboven heb gedaan, foto’s van onderwerpen waarover ik schrijf: fotografie, fashion, bloggen en gadgets, beauty en lifestyle.
Mogelijkheden voor samenwerkingen
In een mediakit zet je natuurlijk ook neer wat voor mogelijkheden voor samenwerkingen er allemaal zijn. Denk bijvoorbeeld aan advertorials, reviews, winacties, banners op jouw site etc. Je kan hierbij ook de prijzen vermelden. Weet je niet precies hoeveel je moet vragen voor bijvoorbeeld een advertorial? Lisanne van Lissaneleeft.nl heeft een zeer uitgebreid artikel geschreven hierover: Wat is een eerlijke prijs van een advertorial.
Jouw blog statistieken
Bedrijven zijn enorm geïnteresseerd in jouw blog statistieken. Het beste is om Google Analytics te gebruiken om jouw blog statistieken op te vragen. Bedrijven zijn vooral geïnteresseerd in de volgende statistieken:
– Maandelijkse unieke bezoekers
– Maandelijkse pageviews
Het handigst is om dan het gemiddelde van bijvoorbeeld 3 maanden te pakken en dit te gebruiken in jouw mediakit.
Social media statistieken
Naast bovenstaande blog statistieken kan je ook jouw social media statistieken vermelden. Ook hier zijn bedrijven nogal in geïnteresseerd. Vaak worden namelijk artikelen gepromoot via social media. Geef dan weer hoeveel likers en volgers jij hebt bij al jouw social media kanalen, dus bijvoorbeeld van Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Youtube etc.
Contactgegevens
Wat ook erg belangrijk is, dat je jouw contactgegevens ook vermeld in jouw mediakit. Denk bijvoorbeeld aan jouw e-mailadres en eventuele telefoonnummer. Mochten bedrijven jouw mediakit gebruiken, dan kunnen ze snel jouw contactgegevens terugvinden en contact met jou opnemen.
Gratis mediakit template

Je kan een mediakit heel gemakkelijk maken met bijvoorbeeld Word. Maar je kan natuurlijk ook werken met bijvoorbeeld Illustrator of PhotoShop. Het is sowieso de bedoeling dat je de mediakit ook in dezelfde stijl maakt als jouw blog. Denk bijvoorbeeld aan lettertypes, headers, kleuren etc. Natuurlijk heb ik voor jullie een gratis mediakit template die je kan gebruiken voor jouw eigen blog.
Gebruik jij al een mediakit voor jouw blog samenwerkingen?
Xxx Miss SentinelliVolg mij via Bloglovin, Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn en YouTube.
Vind jij dit artikel leuk? Klik dan op het hartje :).
Hi, ik sta al ingeschreven voor de nieuwsbrief maar kan nergens de template voor de mediakit vinden..
Babs onlangs geplaatst…Yes!!! Ik krijg een ooglidcorrectie bij Ooglid.nl!
Hey Babs,
Er is een aparte pagina daarvoor. Zodra je net ingeschreven bent, krijg je gelijk een mail met de link naar de pagina. En als je al ingeschreven staat, dan krijg je de link via de maandelijkse nieuwsbrief met het wachtwoord hehe. Maar je hebt mail gekregen van mij met de link + wachtwoord.
Succes!
Oke, ik heb eens een keer naar mijn analytics gekeken, haal niet eens de 1000 per maand. Klein maar fijn zullen we maar zeggen ;).
Bianca Schrijft onlangs geplaatst…Recensie: Handletteren doe je zo
Ik heb er nog nooit aan gedacht om dit te maken. Eigenlijk wijs ik zelf tot nu toe iedere samenwerking af, mede doordat ik niet alle benodigde info ter handen heb of geen btw nummer. Dit zou wel een eerste stap kunnen zijn, al ligt mijn bezoekers aantal wel heel laag.
Ook al ben je nog klein qua blog, je kan altijd kijken wat je kan betekenen voor een bedrijf. Als een bedrijf in jou en jouw blog geïnteresseerd is, zegt dat toch wel iets 🙂 . Gewoon doen! Samenwerkingen zijn leuk en helpt je ook groeien 🙂 .
Leuk en interessant artikel!
Handige tips, ik ben benieuwd wat jouw ervaring is met bezoekersaantallen en afwijzingen voor samenwerkingen.
Vooral mediabureaus willen vaak samenwerken als je een bepaald bezoekersaantal hebt, bijvoorbeeld 10.000. Dat kan inderdaad. Verder geen afwijzingen gehad qua samenwerkingen vanwege mijn bezoekersaantallen.
Bedankt, dan moet ik dus zorgen voor een hoger bezoekersaantal!
Wat leuk dat je zo’n template hebt gemaakt 🙂 ik wil dit ook eens gaan doen en tijd ervoor maken!
Mariska onlangs geplaatst…Super leuke blog spulletjes bij Hema
Ik heb geen mediakit, maar ik stuur wel alle informatie mee tegenwoordig. sommige bedrijven vragen daar inderdaad naar.
Babs onlangs geplaatst…Review- Natuurlijke Divine shampoo van La Fare 1789
Wat een superhandig artikel! Hier had ik nog nooit echt over nagedacht. Ik ga je tips zeker gebruiken 🙂
Romy onlangs geplaatst…5 positieve mantra’s om de dag vrolijk door te komen
Ik heb er laatst maar een gemaakt. Toch wel heel handig!
Jamey onlangs geplaatst…Outfit – Spring Fling ♥ in het Fletcher Hotel Amsterdam
Oh dat is wel handig, ik heb er nog geen
Ik heb er al eentje, maar het word denk al wel weer tijd om er weer eentje te maken, hij is niet helemaal meer up to date.
Wat een handige tips! Ik heb op het moment geen mediakit, maar denk dat het zeker interessant is voor de toekomst. Ik ga je tips gebruiken, dankjewel!