Zo breng je je huis op orde: 7 tips

Zo breng je je huis op orde: 7 tips

Een opgeruimd huis geeft een opgeruimd hoofd. De laatste tijd ben ik ook druk bezig om steeds een klein onderdeel van ons huis helemaal op te ruimen. Er zijn bijvoorbeeld spullen die ik kan doneren of verkopen, of spullen die in een andere ruimte horen. Maar ook spullen die gewoon weggegooid of gerecylced kunnen worden. Als je mij volgt op Instagram, dan kan je de komende tijd ook zien hoe ik bepaalde gedeelten van ons huis helemaal opruim. Op Instagram heb ik al mijn opgeruimde bureau laten zien, het ziet een stuk opgeruimder, overzichtelijker en gestructureerder uit. In dit artikel geef ik je zeven tips waarmee je een onbeheersbare puinhoop een geordend geheel maakt. Zo breng je je huis weer op orde!

1. Doe het allemaal in één keer of ruim per gedeelte van jouw huis op

Ga niet 15 minuten per dag opruimen of één onnodig item per dag wegdoen. Ruim alles in één keer op. Of zorg dat je een gedeelte van jouw huis in één keer opruimt. Als het bijvoorbeeld teveel is om in één keer alles op te ruimen, dan kan je het opsplitsen in gedeelten. Dan heb je het meeste profijt van je werk en dat motiveert om het netjes te houden.

2. Start met de gemakkelijke spullen

Begin niet met het doornemen van oude fotoalbums, kaarten of brieven. Dit zijn de moeilijkste dingen om weg te gooien. Begin met je garderobe, ga verder met boeken, ruim dan papieren op en vervolgens bijvoorbeeld keukenapparatuur. Pas dan kom je toe aan spullen met een emotionele waarde.

3. Denk na over de dingen die je weggooit

Gooi nooit zomaar iets weg. Houd in plaats daarvan elk item in je hand en denk na over de betekenis ervan voor jou. Als het je blij maakt, voel je dat meteen. Zo niet, dan is het tijd om het te laten gaan. Kies alsof je voor een etalage staat van je favoriete winkel en je hier iets leuks uitzoekt.

4. Gooi hele archiefsystemen weg

Al je papierwerk zou op één plek in de kast moeten passen en in twee groepen onder te verdelen zijn: papieren om te bewaren en papieren om af te handelen. Bedenk hoe vaak je handleidingen van apparaten gaat gebruiken. Is dat vrijwel nooit, gooi ze dan weg. Je kunt vrijwel alle handleidingen online vinden. Hetzelfde geldt voor oude rekeningen, afschriften en loonstrookjes (ouder dan 5 jaar). Het enige wat je moet bewaren zijn contracten (werk, hypotheek, lease) en verzekeringen. Je kan stapels papieren vermijden: bewaar ze in een rechtopstaande houder of map. Als je wel stapels papieren wilt gebruiken, zorg er dan voor dat je tabbladen of labels gebruikt om jouw papierwerk op orde te krijgen.

5. Gebruik schoenendozen

Koop geen speciale opbergdozen. Onze onverzadigbare behoefte aan ‘betere opslag’ komt voort uit het feit dat we te veel spullen hebben. Als je die eenmaal hebt opgeborgen in je nieuwste doos, zijn je spullen vergeten en heb je net weer een doos met spullen aan je leven toegevoegd. Schoenendozen voldoen vaak net zo goed en passen gewoon in een lade of op een plank.

6. Doe ook dingen weg die je cadeau hebt gekregen

Vind je dat je cadeaus van anderen niet weg mag gooien? Als je er niet van geniet, is er geen reden om het niet te doen. Schuldgevoel? Sta dan even met het item in je hand, kijk ernaar en bedank in stilte het cadeau voor zijn tijd bij jou en degene die het heeft gegeven. Klinkt gek misschien, maar het help wel.

7. Vergeet de muur niet

Als je alle kastjes, planken en de vloer hebt opgeruimd, kijk dan eens naar je muur. Hoe foto’s of schilderijtjes aan de muur hangen, maakt verschil als het gaat om een geordend huis. Je schilderijtjes ophangen zonder dat het rommelig wordt doe je langs een rechte lijn of in een afgebakend vlak.

Met bovenstaande tips zal je ervoor zorgen dat je jouw huis op orde krijgt. Jouw huis zal weer opgeruimd, overzichtelijker en gestructureerder zijn!

Hoe zorg jij ervoor dat je jouw huis op orde krijgt? Heb jij nog tips?

Sponsoring. Zie disclaimer voor meer informatie.

Xxx Miss Sentinelli

Volg mij via Bloglovin, Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn en YouTube.

Delen: