Happy Living


Happy Living

Na een prachtige bruiloft en een heerlijke huwelijksreis, is het weer tijd om te gaan werken en weer een gezonde gezondheid te krijgen. Ik vind dit namelijk zeer belangrijk. Maar hoe zorg je voor een goede gezondheid en voor een happy living? Vandaag deel ik met jullie een aantal tips 🙂 .

Iedere dag ben je bezig met je leven en anderen om je heen doen dat ook. Sommigen kiezen iedere dag voor standje automatische piloot en houden van een duidelijke structuur, anderen zoeken naar nieuwe uitdagingen of houden juist van het onverwachte. Hoe je je leven ook indeelt, er zijn een paar dingen die altijd terugkomen zoals bijvoorbeeld eten, bewegen en spanning. Hierin kun je wel of niet goed bezig zijn want we weten allemaal dat niet sporten, overmatige spanning (stress) en ongezond eten niet goed voor je zijn. Hoe zorg jij voor de optimale balans in je leven? Belangrijk is om te beseffen dat je je eigen leven en gezondheid pas goed kunt managen als je van binnen je zaakjes op orde hebt.

Wat verstaan we eigenlijk onder een “goede gezondheid”? Vaak denk je meteen aan je lichaam terwijl eigenlijk je geest minstens zo belangrijk is, misschien zelfs nog wel belangrijker. Lichaam, geest, samen één.. moet ik daarin geloven? We houden het simpel, je bent de baas over je eigen leven en je maakt iedere dag keuzes die van invloed zijn op jouw ‘gezondheid’. En die keuzes beginnen tussen je oren. Hieronder heb ik drie tips weergegeven om je leven op orde te krijgen of te houden!

Tip 1: Bepaal je doelstellingen
Iedere dag kijken wat er op je afkomt en daarop inspelen, is geen rustgevende manier van leven. Bovendien vergeet je op deze manier naar een doel toe te werken en dingen te bereiken in je leven. Weet je wat wilt? Schrijf het op! Stel een paar doelen voor jezelf en werk er in kleine stapjes naartoe en beloon jezelf door even stil te staan bij ieder succesje dat je behaalt. Het resultaat zal je verbluffen. Je kan bijvoorbeeld hiervoor een bullet journal gebruiken, je doelen en dagelijkse taken opschrijven en deze afstrepen geeft echt een heerlijk gevoel.

Tip 2: Kies voor een gezond dieet
Of je nu een topsporter bent, een drukke zakenvrouw of op je gemakje van het leven geniet, we moeten allemaal eten en voeding speelt een cruciale rol in wie je bent, wilt zijn en hoe je je voelt. Bij het behalen van jouw persoonlijke doelen is voeding een belangrijke pilaar. Gezonde voeding maakt het je lichaam makkelijk waardoor je kunt presteren, andersom werkt ongezonde voeding je lichaam tegen waardoor je iedere dag tegen blokkades aanloopt. Eén van die blokkades is stress, wat een buitengewoon ongezond effect heeft op je lichaam. Stress veroorzaakt allerlei kwalen en werkt je lichaam op veel fronten tegen. Vooral voor mensen met PDS (zoals ik) is stress echt een no go! Stress wekt weer meer PDS klachten op. De conclusie is dus duidelijk: door ongezond te eten kom je niet sneller bij je persoonlijke doelen dan door gezond eten. Dat wordt gezond eten dus zodat je helder kunt nadenken, een positieve instelling hebt en zin hebt om de strijd aan te gaan met de nodige uitdagingen in je leven!

Goed om te weten
In je darmstelsel bevindt zich een zenuwstelsel dat communiceert met je hersenen. Als je darmen het niet naar hun zin hebben door ondervoeding, sturen ze negatieve signalen naar je hersenen waardoor je je mentaal slecht voelt. Andersom sturen je hersenen negatieve signalen naar je darmstelsel waardoor je lichamelijke kwalen krijgt (bijvoorbeeld buikpijn) als je mentaal niet lekker in je vel zit. Misschien herken je dat wel, geen zin in eten als je verdrietig of boos bent?

Tip 3: Zorg voor voldoende beweging
Stil zitten doen we al genoeg op de bank of achter de computer, tijd om in de benen te komen. Beweging zorgt voor een gezonde stofwisseling waardoor je de kans krijgt om je lichaam te voeding met gezonde voeding. Door gezond te eten, voorzie je je lichaam van voldoende energie om te kunnen presteren tijdens een flinke workout.
Vaak wordt door mensen die niet (frequent) sporten bij het woord ‘sporten’ gedacht aan intensieve vormen zoals hardlopen, voetbal, tennis, turnen, ga zo maar door. Deze vormen van sport zijn niet voor iedereen toegankelijk, maar gelukkig zijn er ook andere sporten die wel voor iedereen toegankelijk zijn. De nummer één sport die lichaam en geest bij elkaar brengt en stress tegengaat, is yoga. Behalve onthaasten, train je met yoga je spieren, je houding en je concentratievermogen waar je in het dagelijkse leven veel baat bij hebt. En het fijne is dat je yoga kunt uitoefenen hoe jij dat wilt: alleen, in groepsverband, binnen, buiten of op reis. Mijn vriendinnetje en ik volgen elke week samen via een DVD de yoga oefeningen en onze lichamen kunnen eigenlijk ook niet meer zonder. Alles wat je eigenlijk nodig hebt, is een yoga mat of yoga handdoek om je practice op uit te voeren. Wil je weten hoe je moet beginnen? Lees hier meer!

Goed om te weten
Door te sporten kun je invloed uitoefenen op je hormonen. Buiten sporten zorgt voor de aanmaak van het gelukshormoon serotonine terwijl het sporten zelf zorgt voor de aanmaak van eveneens een gelukshormoon, namelijk endorfine. Door te sporten kun je je dus heel erg gelukkig voelen! Als je te lang of te laat op de dag sport, maak je teveel van het hormoon cortisol aan wat zorgt voor stress in je lichaam en je ritme ontregelt waardoor je bijvoorbeeld moeilijker in slaap komt.

Een goed begin met een gezond recept!
Heb je er helemaal zin in en ben je van plan om morgen je leven al te beteren? Begin de dag dan met vol energie met de volgende super simpele powersmoothie!
Choco berry booster
• 250 ml kokosmelk of amandelmelk
• 100 gram blauwe bessen, frambozen of bramen
• 2 theelepels 100% rauwe cacaopoeder
• 2 eetlepels kokosrasp of kokosvlokken

Voeg de ingrediënten toe aan je blender, mix tot een gladde smoothie en voeg eventueel ijs toe om de smoothie extra koud te maken! De besjes en rauwe cacaopoeder zitten vol met mineralen waar je veel energie van krijgt.

Hoe zorg jij voor een happy living?

Xxx Miss Sentinelli

Volg mij via Bloglovin, Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn en YouTube.

Delen: