Gebruik maken van interne en externe links op jouw blog

Elke dag ben ik wel mijn blog aan het onderhouden. Ik vind het zeer belangrijk dat mijn blog up to date is en dat berichten nog goed werken en voorzien zijn van de juiste informatie. Maar ook het gebruik maken van interne en externe links op mijn blog vind ik zeer belangrijk. Vandaag vertel ik jullie hier iets meer over.
Interne links
Ik loop vaak mijn oude berichten door, zijn ze nog relevant? Wat kan ik eraan verbeteren? Kan ik meer informatie hierin kwijt? Door het plaatsen van interne links in een artikel, geeft het jouw bezoeker meer te lezen op jouw eigen blog. Je laat ze doorlinken naar verschillende berichten of juist naar verschillende pagina’s. Jouw bezoeker krijgt meer informatie en blijft zo ook langer op jouw blog hangen. Je kan jouw bezoeker ook naar een bepaald categorie verwijzen als je bijvoorbeeld meer gerelateerde berichten aan jouw bezoeker wilt laten zien over een bepaald onderwerp. Een bezoeker wil bijvoorbeeld veel fotografie berichten lezen en foto’s bekijken, dan kan je degene verwijzen naar de categorie fotografie.
Externe links
Niet alleen interne links zijn zeer belangrijk, maar ook externe links zijn waardevol. Als je bijvoorbeeld een product reviewt of juist over een bepaald onderwerp schrijft en juist van een onderdeel niet veel informatie hebt, dan kan je een externe link plaatsen in jouw bericht. Zo geef je jouw bezoeker de juiste informatie en blijft degene niet met vragen zitten. Zorg ervoor dat deze externe links in een nieuw venster worden geopend, zodat de bezoeker toch op jouw website blijft en niet jouw website ineens kwijt is omdat degene doorverwezen is naar een andere website.
Maak gebruik van Google Analytics
Google Analytics is your best friend! Serieus, hier haal ik altijd zoveel informatie vandaan. Zo krijg je ook te zien op welke pagina’s of berichten jouw bezoekers komen. Of via welke zoekwoorden. Probeer dan ook deze berichten en pagina’s te gebruiken in andere berichten als interne links. Deze interne links kan je dan in jouw bericht verwerken, het liefst zo hoog mogelijk in het bericht, zodat Google deze links ook weer zwaarder meerekent. En hierdoor komen jouw berichten dus meer en hoger in Google te staan.
Maak gebruik van de Related Posts plugin
Onderaan elk bericht op mijn blog zie je een aantal plaatjes met de gerelateerde berichten. Dit is een super handige plugin die berichten laat zien die gerelateerd zijn aan het bericht wat de bezoeker aan het lezen is. Dit geeft de bezoeker ook meer leesvoer en eventueel meer informatie. Hierdoor zal jouw bezoeker dus ook weer langer op jouw blog blijven.
Hou rekening mee met commerciële links
Zoals ik al aangaf kan je externe links gebruiken als je bijvoorbeeld een review plaatst. Je kan dan een link plaatsen naar een webshop waar jouw bezoeker het product kan kopen. Dit kan bijvoorbeeld met een affiliatie link (binnenkort komt er hier nog een uitgebreid artikel over). Maar het kan ook zo zijn dat een bericht tot stand is gekomen via een samenwerking met een bedrijf. Je plaatst dan een externe link naar de webshop van het bedrijf. Je kan hiervoor betaald krijgen door het bedrijf. Deze links zijn allemaal commerciële links en moeten een extra tag “no follow” meekrijgen. Meer informatie over no follow tags kan je hier lezen: No follow regels.
Niet werkende links
Een andere zeer handige plugin is Broken Links checker. Het is natuurlijk belangrijk dat jouw blog ook helemaal goed werkt. Je wilt niet dat jouw bezoekers naar bepaalde berichten, pagina’s of websites verwezen worden die niet meer bestaan. Check dus altijd of jouw links nog goed werken. Pas ze eventueel aan of verwijder ze.
Maak gebruik van sneeze pages
Sneeze pages zijn ook zeer handig om alle informatie over een bepaald onderwerp in te verwerken. Hier kan je vele interne links en extra informatie over het onderwerp in kwijt. Ik heb momenteel twee sneeze pages, één pagina met alles over het fotograferen van verlaten panden en een andere pagina met alles over PDS. Hierin plaats ik veel informatie en interne links naar verschillende berichten die ik over het onderwerp heb geschreven. Hiermee geef je de bezoeker veel informatie en hoeft degene niet veel te zoeken naar alle berichten over het onderwerp.
Interne en externe links vind ik zelf heel erg belangrijk in een bericht of pagina. Zo geef je de bezoeker veel leesvoer en veel informatie. En hierdoor blijven ze langer op jouw blog en daarnaast blijft de bezoeker ook met minder vragen of juist geen vragen zitten.
Maak jij ook gebruik van interne en externe links op jouw blog? Hoe verwerk jij ze?
Xxx Miss SentinelliVolg mij via Bloglovin, Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn en YouTube.
Vind jij dit artikel leuk? Klik dan op het hartje :).
Wat een handige tips!
Hier leer weer van 😉
Xoxo
Handige tips, ga ze meteen saven! 🙂
Tamara TS onlangs geplaatst…Unboxing Styletone Box Oktober
Handige tips!
Van de meeste tips maak ik al gebruik, handig dat je dit nog even op een rijtje zet 🙂
Mariska onlangs geplaatst…10 dingen waar iedereen van houd, behalve ik
Goede tips! Ik maak eigenlijk gebruik van al je tips. Interne links worden vaak vergeten maar zijn zeker belangrijk!
Astrid onlangs geplaatst…Grote Beauty Winactie!